W kwietniu br. nakładem wydawnictwa „Helion” ukazał się pierwszy tom „Praktycznego poradnika poligraficznego” autorstwa Andrzeja Gołąba, poświęcony procesom poligraficznym. W przygotowaniu jest też tom drugi, skupiony na głównych produktach poligraficznych.
Jak czytamy we wstępie „Poradnik ma pomóc klientom drukarń w poruszaniu się poligraficznymi i edytorskimi ścieżkami. Nie ma przy tym znaczenia, czy mówimy tu o pojedynczym autorze dzieła literackiego, przedsiębiorcy zamierzającym wydać swój katalog reklamowy, czy też o instytucji użytku publicznego ogłaszającej przetarg na obsługę poligraficzną. Każdy, kto staje przed zadaniem wydania drukiem dowolnej publikacji, znajdzie tu wiele cennych informacji i porad”. Będzie więc dużym wsparciem merytorycznym dla zwolenników popularnego ostatnio self-publishingu.
Pierwszy tom Poradnika, podzielony jest na trzy części: PREPRESS, PRESS I POSPTREESS, w których w kolejności występowania, opisane zostało osiemnaście podstawowych procesów realizacji produktu poligraficznego, począwszy od prac redakcyjnych nad tekstem, poprzez dtp, ctp i druk, a skończywszy na operacjach introligatorskich i uszlachetniających.
Książka napisana jest prostym i miejscami humorystycznym językiem, odbiegającym znacznie od naukowego bądź podręcznikowego stylu tradycyjnej literatury przedmiotu. Poradnik wypełnia istniejącą na rynku księgarskim lukę w tego typu opracowaniach. Wprawdzie wydano drukiem sporo książek związanych z typografią, technologią druku i introligatorstwa, ale zazwyczaj są to pozycje specjalistyczne, poświęcone wybranym zagadnieniom i skierowane głównie do wąskich grup odbiorców. Natomiast w mainstreamowej przestrzeni internetu, wiedza poligraficzna jest bardzo rozproszona, w większości zbyt ogólna i powierzchowna.
Stąd „Praktyczny poradnik poligraficzny” Andrzeja Gołąba wydaje się być rozsądnym kompromisem pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. To praktyczny przewodnik, prowadzający potencjalnego klienta drukarni krok po kroku przez zakamarki, zaułki, korytarze i ślepe uliczki labiryntu zwanego procesem wydawniczym. W jednym miejscu znajdzie on komplet podstawowej wiedzy potrzebnej do w miarę swobodnego poruszania się w obszarach związanych z prawidłowym przygotowaniem dowolnej publikacji do druku, technologią samego druku (głównie offsetowego), oprawą i uszlachetnianiem publikacji, a także zasadami harmonijnej współpracy klienta z drukarnią.
Autor kieruje go także do osób bezpośrednio zaangażowanych w procesy wydawnicze, grafików komputerowych, projektantów, pracowników działów promocji i marketingu, handlowców, jak i do uczniów i studentów szkół i uczelni poligraficznych i artystycznych.
Książka przyda się więc każdemu klientowi zakładu poligraficznego. Ułatwi mu prawidłowe przygotowanie plików do druku, precyzyjne sformułowanie potrzeb wobec drukarń i nawiązanie z nimi partnerskich relacji.
Od strony edytorskiej książka jest wzorcowo przygotowana przez wydawnictwo „Helion”. Pełny kolor, wygodna oprawa zintegrowana, dobrej jakości papier powlekany, nowoczesny i przyjazny w odbiorze projekt typograficzny autorstwa Adriana Partyki.
Poradnik jest do nabycia m.in. w księgarni HELION oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych.
Na stronie "Helionu" można też zapoznać się ze spisem treści i kilkoma wybranymi fragmentami Poradnika.
https://helion.pl/eksiazki/praktyczny-poradnik-poligraficzny-procesy-andrzej-golab,prpopo.htm
Andrzej Gołąb
Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy
Helion, Gliwice 2021.
Format: B5
Stron: 344
Oprawa: zintegrowana